آموزش هاسبک زندگی

قواعد تماس تلفنی را یکبار برای همیشه یاد بگیریم

قواعد تماس تلفنی

تماس تلفنی، مثل هر موضوع دیگری در مراودات ما، دارای قواعدی است. ما باید قواعد تماس تلفنی را که در چهارچوب ادب تعریف شده رعایت کنیم تا نه دلخور شویم، نه برنجانیم! مدتی است که میبینم عده ی زیادی این قواعد را نمیدانند. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این مطلب به بررسی این مطلب بسیار مهم بپردازم تا خیلی از ابهامات رفع شود. در ادامه با من، مصطفی طاهری مربی توسعه ی مهارتهای فردی همراه شوید

وقتی برای اولین بار با کسی تماس می گیریم، خوب است که قبلش پیام بدهیم و خودمان را معرفی کنیم و بگوئیم امکان تماس گرفتن هست؟ من به شخصه اکثر مواقع شماره های ناشناس را پاسخ نمی دهم. وقتی با کسی تماس می گیریم و جواب نمی دهد، به او پیام بدهیم، خودمان را معرفی کنیم و بنویسیم در صورت امکان با ما تماس بگیرد.

احساس خوب منتقل کنیم

این روزها به دلایل مختلف امکان دارد شماره تماس ما در گوشی دیگران پاک شود، اگر زنگ می زنیم و طرف مقابل ما را نمی شناسد نگوییم: بی معرفت! دیگه ما رو فراموش کردی! نارفیق! دوستای تازه پیدا کردی و … به جای این حرف ها عذر طرف مقابل را بپذیریم و حرف مان را بزنیم چون هیچ بعید نیست فردا شماره های گوشی خودمان پاک شود.

عمر شوخی هایی مثل «اگه گفتی من کی هستم؟!»، « نه! کمی بیشتر فکر کن ببین صدامو نمی شناسی و …» به سرآمده، مردم اعصاب و حوصله این چیستان ها را ندارند. سلام و علیک کنیم و خودمان را معرفی کنیم. خلاص!

ما از وضعیت کاری، روحی و موقعیت طرف مقابل خبر نداریم، وقتی تماس می گیریم بعد از معرفی خودمان بپرسیم « الان امکان صحبت کردن را دارید یا نه؟» اگر گفت نه!.. درک کنیم و در یک موقعیت مناسب تماس بگیریم.

هنگامی که تماس برقرار شد، از گفتن جملاتی با انتقال حس منفی خودداری کنیم: چقدر صدات خسته است!! چقدر بی حالی!! تو نباید ی زنگ به من بزنی!!!! یا هر عبارت منتقل کننده حس منفی دیگری که طرف میرنجاند. هدف از یک تماس تلفنی بهتر شدن حال من و شماست. پس به جای آن از جملاتی مثل: خوشحالم صدای گرمت رو میشنوم، چقدر از شنیدن صدات خوشحالم. دوس دارم ارتباطم با تو حفظ بشه و … که نشان دهنده ی اهیمت طرف مقابل شماست، استفاده کنید

طرف آنلاینه!

اینکه شماره تلگرام کسی را داریم دلیل نمی شود هر پستی که می پسندیم را برایش ارسال کنیم. در ارسال اخبار بد، تلخ و گزنده هم به شدت صرفه جویی کنیم. دلیلی ندارد حال دیگران را بد کنیم. از ارسال صبح بخیرهای کیلویی با عکس دسته گل و فنجان چای هم جدا خودداری کنیم. هیچ جذابیتی ندارد. دستکم برای من ندارد!

اگر کسی در تلگرام آنلاین است یا در اینستاگرام پست می گذارد دلیل نمی شود حتما اگر آن لحظه تماس می گیریم وظیفه دارد پاسخ ما را بدهد و اگر ندهد یعنی «دوچمون نداله!» و « ما را تحقیر کرده و به پشیزی فروخته است»! نه! ممکن است دل و دماغ پاسخ دادن نداشته باشد. همدیگر را درک کنیم.

شب و روزهای جمعه و شاید تعطیلات رسمی، زمان استراحت اکثر انسان هاست. تماس های «کاری» مان را در طول روز بگیریم. آن چند دقیقه را به خودمان و دیگران استراحت بدهیم.

اگر رانندگی می کنیم به تلفن پاسخ ندهیم. اگر متوجه شدیم کسی که آنطرف خط ماست رانندگی می کند یا اطلاع بدهیم که در زمان مناسب تماس میگیرم و قطع کنیم یا تماس را بسیار کوتاه کنیم. در تاکسی، اتوبوس، مترو یا جاهای عمومی تلفنی حرف نزنیم، اگر می زنیم داد نزنیم، اگر داد می زنیم فحش ندهیم، اگر فحش می دهیم فحش جنسی ندهیم و …!

و دستکم هزار نکته دیگر در مورد یک تلفن زدن ساده. همه ما به یاد گرفتن محتاج هستیم. همه ما بدون هیچ استثنایی. مصطفی طاهری

برندسازی شخصی و 7 گام مهم
روتین صبح گاهی افراد موفق
چرا از شکست خوردن میترسیم؟

نمایشگاه ملی چکه ها

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن